3 - 6 juli Avond Fiets Vierdaagse

Verslagen Toerfietsen

Clubrit zaterdag 10 juni

Vrijdagavond lees ik op Facebook dat Jos Kalsbeek niet in staat is om de geplande tocht van zaterdag te leiden. Omdat ik gepland heb mee te gaan en er geen reacties van anderen komen, besluit ik mij op te werpen als tourleider en een route voor te bereiden voor de zaterdag.
Zaterdag ochtend staan er tien mannen klaar voor de rit naar Hoog Soeren op de Veluwe (110m). Bij Palazzo pikken wij Johan en een introducee op om vervolgens koers te zetten richting Harderwijk. Op de heenweg hebben we de wind mee en op de Veluwe is het weer schitterend. Vanaf Uddel begint de klim via de Aardhuisweg en er wordt afgesproken dat ieder voor zich rijdt en dat we wachten boven op de berg. Daar nemen Johan en Servaas afscheid, zij moeten op tijd thuis zijn. De rest vervolgt de route via Hoog Soeren en even voorbij Apeldoorn is het tijd voor koffie en appelgebak.

Vervolgens gaat het via Epe, de roemruchte Knobbel en Elburg weer naar de Polder, waar ons een straffe tegenwind wacht. Uiteindelijk zijn we na zo’n 130 km weer veilig thuis en is er genoten van deze geïmproviseerde  tocht over de Veluwe.

Toerclub Flevoland fietst de Elfstedentocht

Maandag, tweede pinksterdag De Friese fietselfstedentocht 2017 een Jaarlijks terugkomend evenement waarbij 15.000 fietsers weer en de wind trotseren over een parcours van 235 kilometer.

Rob - Berthold en Andre hadden zich ingeschreven, en we konden gezamenlijk rond 07.45 u starten. Wil & Dick waren de echte vroege vogels, zij gingen rond 05.00 u al van start.

De start van de Elfstedentocht is in Bolsward vervolgens naar Harlingen - Franeker - Holwerd - Dokkum - Leeuwarden - Bolsward - Sneek - iJlst - Sloten - Oudemirdum - Stavoren ( Je weet wel van dat vrouwtje) Hindeloopen - Workum - Bolsward.

Dit gebeurt inmiddels al 105 jaar de deelnemers starten in 23 verschillende groepen, s`morgens tussen 05.00 en 08.00 uur er gaat steeds een groep weg met ongeveer 650 deelnemers. Je ziet van alles onderweg voorbij komen, tandems - mensen op stadsfietsen uitgedost in de meest fantastische kleding, en de Friese bevolking leeft helemaal mee met dit geweldige evenement, overal hoor je muziek - geklap - en   aanmoedigingen.

Ook de organisatie is goed geregeld, genoeg verzorgingsposten, de Politie zorgt voor een vlotte doorstroming, en er is hulp bij pech onderweg! Wij hadden zelf ook wat bandenpech, en een kapotte spaak die we zelf bij een plaatselijke fietsenboer hebben laten repareren.

De wind blies lekker over het vlakke land maar we hebben het nagenoeg droog gehouden, menig T.C. rijder kan het zich wel anders herinneren! We genoten van elke doorkomst in de Dorpjes, en zo reden we over het mooie parcours, af en toe aanhakend bij een paar snelle boys, die uiteindelijk verbaasd ons wiel weer moesten lossen. Jullie gaan als de Brandweer riep hij , klopt riep ik.

Na vele uren op het zadel kwam Bolsward voor de laatste keer in zicht, en voldaan konden we onze stempelkaart voor de laatste keer laten afstempelen, waarbij we onze welverdiende kruisjes kregen uitgereikt! We zijn laat nog naar Sneek gereden naar voor velen de bekende Chinees maar die ging net dicht, snel naar een andere deze waren ook bezig om te sluiten, maar toen we zeiden dat we net 235 kilometer hadden gefietst en echt wel wat lusten. Bood de vriendelijke dame ons een tafel aan, en voldaan proosten we met een heerlijke pul op een gezellige en sportieve dag.

Wil je dit zelf ook een keer meemaken de volgende Friese fietselfstedentocht is Pinkstermaandag 21 mei 2018.

Alpenreis 20-27 mei

Negen Toerclub Flevoland leden zijn van 20  t/m  27 mei naar de Franse Alpen geweest voor een mooie fietsweek, eigenlijk waren we met 10 man maar helaas kon èèn man niet mee i.v.m. met een vervelende valpartij vlak voor vertrek.

Frank had alles al geweldig geregeld voor ons, de accommodatie nabij Le Bourg d'Oisans, Le Chateau de Rochetaillèe en een fietsschema om de aankomende week in te vullen.

Zaterdag 20 mei  vertrokken we rond 06.00 u op weg naar de veel belovende bergen in de Alpen, na ongeveer 11 uur rijden kwamen we aan op de camping. En we hadden afgesproken dat we dan gelijk al een rondje gingen fietsen om de benen even te strekken na een lange autorit.
Dat gebeurde ook en we hebben een leuk ritje gemaakt naar het stuwmeer - Vaujany met een klimmetje , daar zouden we deze week verder achter komen.... KLIMMEN!

We hebben het de gehele week super getroffen met het weer, zon en een gemiddelde temp. van 27 graden.

Uiteraard hebben we allemaal de Alpe d` Huez beklommen verder nog een aantal andere cols waaronder Les Deux - Alpes - La Berarde - col de Morte - col du Luitel - col d` Ornon - col du Croix de Fer - col du Sabot - col de Sarenne etc. etc het kon niet op allemaal.

Dit alles in een schitterende omgeving, we hebben er van genoten en wat NOG belangrijker was, iedereen gezond weer terug naar huis. De vele gemaakte ritten en mooie foto`s hebben op ons allemaal een onuitwisbare indruk gemaakt.

Groet, André de Ruiter

Zaterdag 6 Mei Omloop Midden Nederland

Op zaterdag 6 Mei hebben we met 10 man o.l.v. toerleider Frank de Omloop Midden Nederland gereden. Deze is georganiseerd door WTC Huizen, TT Leusden en WTC Woerden. Wij gingen starten vanuit Huizen en gingen voor de 140 km.
Het was een tocht over de Utrechtse heuvelrug met mooie wisselende landschappen en hoewel het s'morgens nog best kil was, veranderde dat in de loop van de dag in heerlijk fietsweer.

Hoogtepunt van deze tocht was het klimmetje over de Amerongse berg. Is de Amerongse berg moeilijk? Nee. Heeft het met klimmen te maken? Jazeker!

Onderweg hebben we heerlijk een (Haags) bakkie koffie gedronken met een punt natuurlijk, en nadat de bidons weer waren gevuld konden we weer op het zadel voor de laatste 60 kilometer.
Al met al een zeer geslaagde dag en voldaan keerden we allemaal weer huiswaarts met een Leuke en gezellige rit in de benen.

Mannen tot de volgende keer.

Groet. Andre

Verslag Rabo Tulpen Classic start in Urk, zaterdag 29 april 2017

Met een leuke delegatie van Toerclub Flevoland met tourleider Wil vertrokken wij om 8.00 u met de auto richting Urk alwaar de start is van de Rabo tulpen classic. Een aantal toppers kwamen per fiets vanuit Lelystad naar de start. Nadat we hadden ingeschreven begonnen we aan onze 130 kilometer tocht; er was een mooie opkomst van onze leden.
Helaas was de rit in het begin regenachtig maar het klaarde later op en het zonnetje was een mooi geschenk als je op de fiets zit. Dat we weten het allemaal!
De sfeer was goed en het tempo zat er lekker in, zo koersen we kilometer na kilometer door het landschap en zeker de Weerribben is een prachtig stuk om te fietsen.

Uiteraard hebben we ook de Tulpenvelden gezien en zeker met het zonnetje erop was het een mooi gezicht. In de Weerribben hebben we een koffiestop waar we ons bonnetje konden inwisselen voor Koffie en gebak, helaas was de koffie (weer) in de maak dus die komt straks wel.

We gingen weer op pad voor het laatste stuk, helaas een stop i.v.m. een lekker band maar dat was weer snel geregeld zodat we de laatste kilometers naar Urk kunnen volbrengen.
Al met al weer een prachtige rit gereden met elkaar, iedereen bedankt en tot de volgende keer.